SEA PALACE RECIDENCY
När vi klev ombord så behövde palatset en hel del kärlek så vi började med en länge efterlängtad städning och med bygga kök och arbetsplatser till konstnärerna. Högmarsö Varv Varvet på Högmarsö ligger längs med furusundsleden i Stockholms norra skärgård men platsen liknar ingen annan i området. På varvet hittar man förutom restaurang-palatset Sea Palace, ubåtar, husbåtar med smidesverkstäder, isbrytare och piratliknande skutor i trä. Här ligger storslagna planer och idéer i form av båtar, i väntan på att de ska väckas till liv och få bege sig ut på nya äventyr. De inbjudna konstnärerna bodde på olika båtar och hus på varvet under residenset.
Eftersom residenset ägde rum i en nedlagd och förfallen restaurang blev temat naturligt att samlas kring mat. Utifrån den utgångspunkten har våra samtal rört sig mellan personliga berättelser, teoretiska texter och undersökningar av platsen. Dessa har lett oss vidare till diskussioner om migration, minne, hygien och historia. Vi har lagat mat tillsammans, utbytt recept och berättelser, läst högt, och närmat oss temat genom våra konstnärliga praktiker – via teckning, fotografi, skulptur, teater och ljud. Konstnärerna Vi bjöd in deltagare med olika bakgrund, både professionellt och geograf-iskt, för att skapa en grupp där vi kunde lära av varandra. Under residenset presenterade alla deltagare sina arbeten, och det var en stor upplevelse att få tid och rum att fördjupa sig i varandras konstnärskap och frågeställningar. Det gav nya perspektiv på våra egna processer. Platsen och residenset blev som en ficka i tiden – en plats där annars otänkbara tankar och möjligheter kunde uppstå.
KONSTNÄRERNA
Alia Hamaoui är en brittisk-libanesisk konstnär som bor och arbetar i London. Genom skulptur och måleri utforskar hon förhållandet mellan kulturell identitet, objekt och plats.
https://aliahamaoui.co.uk/
Linnea Ölund jobbar med konst och designkollektivet Nonhuman Nonsense i projekt som engagerar sig i det icke-mänskliga: djur, objekt, ekologi, teknologi och spökena mellan och bortom de kategorierna.
https://nonhuman-nonsense.com
Sarah Naira Hachem Herfurth är en arkitekt från Berlin som genom skrivande, installation och pedagogik utforskar hur makt agerar i våra gemensamma rum.
https://www.daas.academy/research/sarah-naira-hachem-herfurth/
Vita Edvards är en konstnär från Helsingfors som arbetar med installation, rörlig bild och fotografi. Edvards tillvägagångssätt är sociologiskt och materialet och elementen i hens verk återfinns ofta i hens vardagsliv och omedelbara omgivning. https://www.uniarts.fi/en/artists/vita-edwards/
Marco Colocci är en italiensk ljuddesigner, ljudtekniker, musikproducent och kompositör. Hans ljudmässiga arbete fokuserar på samplingar och fältinspelningar. https://vimeo.com/marcocolocci
Nanna Koppel är en dansk dansare och skådespelare som arbetar med och utmanar våra invanda rörelsemönster. https://www.hejfar.dk/
Jost Maltha Müller från Danmark jobbar uteslutande med skulptur. Han är intresserad av vår komplexa historia av att känna igen och avkoda symbolis-ka gester i naturen, och hur vi definierar hur vi förhåller oss till vår position i världen och projicerar mening på den.
Axel Berger är en svensk konstnär som arbetar inom performancekonst, bild-konst och dans. Hans metod består av både materiella interventioner och performance som presenterar kroppar i olika rörelsesituationer.
https://axelberger.net/index.html
Ariadne Strofylla är en grekisk konstnär som jobbar med keramik och teckning. http://www.artaz.gr/project/greek-mother/ Kevin Breathnach är en författare från Dublin. Han är författare till böckerna Tunnel Vision (2019) och Morphing (2020).
https://thelondonmagazine.org/interview-kevin-breathnach/
Elina Bry är en fransk/finsk konstnär och filmskapare som är baserad i Glasgow. Hon arbetar med video, storytelling och liveframträdanden.
https://elinabry.com/
Andy Allen-Olivar
Andy Allen-Olivar är en multimediakonstnär som arbetar med fotografi, film, installation, text och performance.
https://aallenolivar.com/
Tuva Björk
Tuva Björk är en dokumentärfilmare från i Helsingfors. Hennes debutdokumentär Unanimal har visats på internationella filmfestivaler som NYC DOC och CPH:Dox 2025. Hennes kortdokumentär Fear Fokol har prisats för bästa svenska kortfilm 2025 på Uppsala Filmfestival. https://www.filmform.com/works/5975-fear-fokol/
Rasmus Richter
Rasmus jobbar med skulptur och teckning. Hans verk innehåller ofta något ut-suddat, något hopfogat eller något som man är rädd skulle
tappa balansen.
WORKSHOPS
30th July
As summer turns to autumn, many families across Lebanon prepare a fermented dish called Makdous. Made by stuffing aubergines with red peppers and walnuts before fermenting and curing in olive oil. In rural areas of Lebanon, such as Ak-kar in the North, the produce is often grown by families on their land before coming together with local kinship to stuff the dish. Makdous tells a story of slowness, a fermented dish that requires time, patience and the power of bacteria to turn the four ingredients into a preserve that can be eaten across the year. For many in Lebanon, the dish is considered incred-ibly precious, with video evidence showing many returning to their bombed homes destroyed by the Israeli army in 2024 to save their jars of stuffed aubergine. Not only is the makdous a powerful symbol of slowness, it is one of deep connection to the land when that land is often contested, made inaccessible by the conditions of war.
We come together to make makdous, to connect the socio/political resilience of makdous in the context of the Lebanese landscape, directly to the unseen and invisible microbiome and gut flora that fermented foods help to develop.
- Alia Hamaoui
August 1st
In this hands-on workshop, we’ll gather to pickle. Not just vegeta-bles, but stories. As we prepare jars together, we’ll explore preservation as an intimate, intergenerational practice across dias-poric and land-rooted communities.
From Sámi preserved cloudberries and Taiwanese suan cai to Suda-nese fermented lemons, Filipino atchara, kabis from Lebanon, and mukhalal from Palestine, we’ll share recipes and rituals that have sustained people through war, displacement, migration, and seasonal hardship.
While our hands work, we’ll read and reflect on short texts tied to each dish and its socio-political context, listening to voices of land, loss, and return.
Together, we’ll connect across borders and generations, asking: What does it mean to return – to a place, a flavor, a collective way of being?
We pickle to remember, to care for one another, and to hold onto things that might otherwise be lost.
The selection of dishes is still evolving, gathered in collaboration with activist collectives and individuals connected to local and transnational struggles and contexts.
Hosted session by Sarah Hachem
- Sarah Hachem
August 4th
We will make a DIY Pit Fire Kiln. This will be the belly we will feed. We will then scatter off in small groups, walking around the area to explore, gathering anything that could be decoratively useful: wood, sawdust, seaweed, dried plants, nuts, fruit/veg peels, metal wire, copper from old cables, etc. Each person will be given 2-3 small bisque-fired pots that they can decorate using the materials we’ve gathered. By the evening we will be ready to fill our kiln and start the fire. We will keep feeding the fire for a couple of hours, then let it simmer. The next morning we will unload the kiln and see what we’ve done.
-Ariadni Strofylla
August 5th
Some meals are hard to digest. Some literary texts too. A digestif can help. In this workshop, we will perform a reading of a passage from François Rabelais’s Gargantua and Pantagruel (1534) before attempting, at length, to pass this passage through our own interiors. By way of a surrealistic method I developed and applied in my long poem ‘Mor-phing’, artists will
each receive a discretely pre-chewed version of this passage, a glutinous textual bolus that their gut will then be tasked with digesting. By the end of the day (or possibly the next day) we should have ten final products of varying weight and texture, ready to come out in print.
- Kevin Breathnach
Öppet hus och utställning
8-9e Augusti
I slutet av residenset ville vi öppna upp Sea Palace och bjuda in gäster att ta del av vårt arbete och de diskussioner vi haft. Under fredagen den 8e augusti höll vi en middag där vi bjöd in de som vi hade lärt känna på ön för att fira och för att tacka. På lördagen den 9: e öppnade vi för allmänheten och guidade besökarna genom båten och presenterade våra arbeten.